تولید انبوه اولین نسل خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو در بهار۱۴۰۳

Ipco-Ik312

مدیرعامل ایپکو خبر داد

تولید انبوه اولین نسل خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو در بهار۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) با بیان این‌که نخستین موتور از خانواده موتور سه استوانه ایران خودرو، توربوشارژ و دارای گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر و قدرتی در حدود ۱۲۰ اسب بخار است، گفت: این محصول پیشتاز خانواده موتور سه استوانه بوده و پس از آن نیز موتور تزریق مستقیم آن قرار دارد که طی هفته های آینده برای نخستین بار روشن خواهد شد تا توسعه احتراق آن آغاز شود.

مهدی رجبعلی، با اشاره به برنامه های محصول محور ایپکو برای سال جاری، موتور تزریق مستقیم  ایران خودرو را نخستین سری این موتور در کشور دانست و با بیان این که پیش از این هیچ خودروساز داخلی مالکیت موتور با فناوری تزریق مستقیم سوخت را در کشور نداشته است، عنوان کرد: توسعه این موتور از لحاظ فناوری یک گام مهم در صنعت قوای محرکه کشور است.

وی اظهار کرد: طرح قوای محرکه دورگه نیز در دست توسعه بوده و تاییدیه های اولیه ایران‌خودرو را دریافت کرده است، بر همین اساس در حال حاضر مرحله اولیه طراحی محصول در دست اجرا قرار دارد.

وی با اشاره به کاهش مصرف سوخت حدود ۴۰ درصدی قوای محرکه هیبرید، اظهار کرد: این موتور قابلیت رانندگی بهتری نسبت به محصولات فعلی ایران خودرو داشته و می تواند استاندارد آلایندگی یورو شش را نیز پاس کند.

به گفته وی، این محصول بر روی پلتفرم خودروی تارا در حال توسعه است و بر اساس زمان بندی درخواستی ایران خودرو، تا انتهای سال آینده به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ایپکو با اشاره به توسعه محصول XU7 در قالب موتور XUP، خاطرنشان کرد: این محصول با هدف کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی و قابلیت رانندگی در دو نسخه بنزینی و گازسوز توسعه یافته است و در حال حاضر نسخه بنزینی بر روی محصول پارس و اخیرا نیز نسخه گازسوز آن بر روی خودروی وانت آریسان ۲ نصب شده است.

Ipco-Ik312

وی با بیان این که مهم ترین نکته در خصوص این موتور ارتقا یافته، کاهش مصرف سوخت و ارتقای سطح آلایندگی است، گفت: این موتور نسبت به موتور پایه، کاهش مصرف سوخت حدود ۱.۵ لیتری داشته و از استاندارد آلایندگی یورو پنج برخوردار است و از منظر قابلیت رانندگی نیز به دلیل بهبود در گشتاور دور پایین، احساس رانندگی بهتری را نسبت به موتور مبنا ارایه می دهد.

رجبعلی با اشاره به توسعه خانواده موتور سه استوانه، بیان کرد: در حال حاضر اولین موتور از این خانواده محصول در مرحله اصلی طراحی قرار دارد و تاکنون بر روی موتورهای نمونه، آزمون های عملکردی و دوامی سطح تاییدیه طراحی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ایپکو، با اشاره به این که پس از یک فاصله زمانی از تولید این موتور، سایر موتورهای این خانواده محصول نیز وارد چرخه خواهد شد، گفت: نسخه های مختلف این موتور با جعبه دنده های مختلف بر روی هر سه پلتفرم اصلی ایران خودرو نصب خواهد شد.

وی با بیان این که در انتظار تحویل قطعات محصول از سوی سازندگان هستیم، گفت: به این ترتیب با اخذ تاییدیه طراحی سازندگان از قالب سازی و قطعه سازی، سایر مراحل توسعه را طی خواهیم کرد و نیمه دوم امسال این موتور آمادگی صنعتی سازی را دارد و به احتمال بسیار زیاد در اوایل خردادماه سال آینده عرضه خواهد شد.

وی با بیان این که طرح موتور سه استوانه یک خانواده موتور شامل موتور تنفس طبیعی ۱۳۰۰ سی سی، موتور توربو تزریق درگاهی ۱۳۰۰ سی سی، موتور توربو تزریق مستقیم ۱۳۰۰ سی سی و موتور دوگانه سوز ۱۳۰۰ سی سی است، اظهار کرد: سطح فناوری و سوخت رسانی در این خانواده موتور متفاوت است و می تواند محدوده ای حدود ۱۲۰ تا ۲۴۰ نیوتن متر را پوشش دهد.

وی با بیان این که طرح موتور سه استوانه یک خانواده موتور شامل موتور تنفس طبیعی ۱۳۰۰ سی سی، موتور توربو تزریق درگاهی ۱۳۰۰ سی سی، موتور توربو تزریق مستقیم ۱۳۰۰ سی سی و موتور دوگانه سوز ۱۳۰۰ سی سی است، اظهار کرد: سطح فناوری و سوخت رسانی در این خانواده موتور متفاوت است و می تواند محدوده ای حدود ۱۲۰ تا ۲۴۰ نیوتن متر را پوشش دهد.

رجبعلی افزود: موتور کوچک این خانواده معادل TU3 ایران خودرو بوده و قوی ترین و بزرگ ترین موتور این خانواده معادل EF7 توربو شارژ است. با این خانواده موتور، می توانیم معادل تمام موتورهای موجود را از منظر توان و گشتاور پوشش دهیم، هم چنین این موتور اکثر فناوری های روز دنیا را دارا بوده و با کمک این فناوری ها مصرف سوخت کاهش یافته و پلتفرم ایران خودرو به سمت اعدادی کم تر از مصرف شش لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش می رود.

وی با بیان این که ابتدای سال ۱۴۰۴ هر چهار محصول این خانواده موتور وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد، تصریح کرد: برخی مذاکرات و توافقات اولیه برای عرضه این خانواده موتور به سایر خودروسازان کشور نیز صورت گرفته است.

ایپکوموتور

EFPXUPسه استوانهقوای محرکه هیبریدموتور تزریق مستقیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *