برگزاری رویداد «روز ایپکو» در دانشگاه صنعتی اصفهان

شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعی و ایجاد حلقه اتصال با دانشگاه و جذب نخبگان با همکاری دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان، دومین رویداد «روز ایپکو» را در این دانشگاه برگزار نمودند.

ساعت 9 صبح روز سه شنبه 8 اسفند 1402 سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی اصفهان برنامه آغازین رویداد با حضور دکتر اکبرنژاد ریاست دانشکده مهندسی مکانیک و تعدادی از اساتید این دانشکده برگزار شد. آقای مهندس علیزاده نیا مدیریت راهبرد شرکت ایپکو ضمن معرفی دستاوردها و توانمندیهای شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو توضیحاتی در خصوص رویداد ارائه نمودند. در ادامه آقای دکتر چیت ساز از همکاران سابق ایپکو و اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن ابراز خرسندی برگزاری این رویداد، همه دانشجویان را به مشارکت در این برنامه توصیه نمودند.

تلاقی دو دانشکده مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی دانشگاه محل برگزاری 5 ایستگاه این رویداد بود. رویدادی با طعم و مزه‌های مختلف. از درس‌های گذشته تا نگاهی به آینده. در این روز دانشجویان محوریت برنامه را برعهده داشتند و ایپکو و دانشجو در کنار هم نقش «یادگیرنده، یاددهنده» را ایفا نمودند.

Ipco-Day-Isfahan

مسئولین ایستگاه‌ها به صورت مشترک از همکاران شرکت ایپکو و همچنین دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بودند و دانشجویان به فراخور جذابیت و علاقه به ایستگاهها مراجعه می کردند.

در ایستگاه «لذت رانندگی با طعم مصرف سوخت» بررسی رفتار رانندگی و عواملی چون نحوۀ گاز دادن، تعویض دنده، ترمز گرفتن و شروع به حرکت افراد مختلف پرداخته می شود و اینکه این عوامل چه تأثیری روی پارامترهای مختلف موتور می گذارد که با ذخیره داده‌های رانندگی به شرکت کنندگان ارائه می شد.

Ipco-Day-Isfahan

ایستگاه «خودروی من، تنظیمات من: تجربۀ نگاشت اختصاصی» بر روی یک خودروی «دنا پلاس» برای تجربۀ جذاب کالیبراسیون با تغییر پارامترهایی که به شرکت کنندگان معرفی شد، رفتار موتور تنظیم شد. ضمن معرفی نرم‌افزار‌های مطرح برای انجام فرآیند تنظیم رایانه هوشمند موتور، نگاشت دور آرام، پدال مپ، تاخیر دریچه گاز، کنترلر ناک، کنترلر توربوشارژر و ماژول‌های دیگر و ارتباط آنها با هم، بررسی و تحلیل گردید.

در ایستگاه «توسعۀ موتور» موتور به عنوان قلب تپندۀ آهنین خودرو، نقش آن در خودرو معرفی شد. این قلب آهنین از صدها قطعه تشکیل شده و هر کدام وظایفی و عملکردی دارند. معرفی روند توسعه موتور، از طراحی مفهومی و توسعه عملکرد موتور تا توسعۀ محصول. باز و بست موتور و مجموعه‌ها و توضیحاتی راجع به کارکرد و چالش‌های طراحی هر کدام از قطعات و مجموعه‌ها مورد بحث قرار گرفت. دربارۀ محدودیت‌ها و شرایط مرزی، روند مدل‌سازی، تلرانس‌ها و مدارک و مسائل مربوط به روند طراحی و توسعۀ موتور گفت و گو شد.

Ipco-Day-Isfahan

«کافه احتراق: تزریق مستقیم» چهار کلمۀ کوتاه در ادبیات موتور؛ «مکش، تراکم، احتراق، تخلیه» اما مسیری پیچیده و پرچالش! از زمان توسعه اولین موتورهای احتراقی تا به امروز، مسیر پر پیچ و خمی در این زمینه طی شده و در این راه، فناوری‌های متعددی ظهور کردند، پس از مدتی بهینه شدند و برخی از چرخۀ تولید بیرون رفتند! اما مباحث نوین احتراق به چه صورتی نمایان می‌شوند؟ آیندۀ احتراق را چه می‌بینیم؟ موتورهای احتراقی آینده، چه تفاوتی با موتورها معمول امروز خواهند داشت؟ در این ایستگاه، به بحث و گفت و گو دربارۀ مسیر توسعۀ احتراقی موتور پرداخته شد. فیزیک حاکم و روش‌های حل مسائل آن مرور شد و مهم‌تر از همه به تأثیر پارامترهای مختلف، چالش‌های ایجادشده و راه‌حل‌های موجود، مبحث کیفیت سوخت و صدای ناک و موضوع مهم و داغ موتورهای تزریق مستقیم سوخت پرداخته شد. با استفاده از تصاویر ویدئویی ضبط شده شبیه سازی فضای یک اتاق آزمون احتراقی نیز انجام شد و به سوالات دانشجویان در این باره پاسخ داده شد. همچنین در این ایستگاه توضیحاتی درباره موتور آتکینسون خودروی هیبریدی نیز ارائه شد.

آلودگی جان‌فرسای این روزهای اکثر کلانشهرهای ایران باعث شده که این روزها نگاه‌ها بیش از پیش به سوی قوای محرکۀ خودروها تغییر کند تاجایی که برخی صاحب نظران خودروهای برقی و هیبریدی رو راه رهایی از هوای همواره خاکستری کلانشهرها می‌دانند. در ایستگاه «هیبرید، از دل ژاپن» از منظر علمی و در واقعیت بحث و بررسی شد که آیا خودروهای برقی و هیبریدی این امکان رو برای ما فراهم می‌کنند. در کارگاه هیبرید، سفری به ژاپن کردیم و موتور الکتریکی یک خودرو را به همکاری مشترک باز کردیم و با اجزای مختلف آن آشنا شدیم.

Ipco-Day-Isfahan
Ipco-Day-Isfahan

همچنین معرفی انواع هیبریدها، باتری‌ها، موتورها و اینورتورها، قطعات جانبی و VCU، فناوری‌های مورد نیاز در توسعۀ خودروی هیبریدی و نقاط قوت و ضعف کشور در این حوزه‌ها مورد بحث قرار گرفت.

در پایان این رویداد انجمن های علمی مشارکت کننده در برگزاری این رویداد و دانشجویان حاضر در این برنامه، ضمن تأکید به تغییر دیدگاهشان نسبت به تحقیق و توسعه در صنعت خودرو، متقاضی برگزاری دوره های آموزشی، استفاده از شرایط جذب کارآموز و متقاضی همکاری از طریق پروژه‌های مطالعاتی – تحقیقاتی شدند.

Ipco-Day-Isfahan

در پایان از همه همکاران گرامی که قبول زحمت نموده و در این رویداد شرکت نمودند و همچنین جناب آقای دکتر چیت ساز و دانشجویان انجمن مهندس مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان که در برپایی این رویداد نقش مؤثری داشتند، تشکر و قدردانی می شود.

همکاری با دانشگاه

دانشگاه صنعتی اصفهانروز ایپکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *