اقتصاد حمل و نقل برقی؛ بررسی روند و فرصتها و چالشها

اقتصاد حمل و نقل برقی

اقتصاد حمل و نقل برقی؛ بررسی روند و فرصتها و چالشها

روز دوشنبه 12 تیر 1402 شرکت ایپکو میزبان همکارانی از گروه صنعتی ایران خودرو و دیگر ذینفعان حوزه صنعت حمل و نقل برقی بود. این رویداد به بهانه تهیه نوشتاری جامع در حوزه اقتصاد حمل و نقل برقی با عنوان “اقتصاد حمل و نقل برقی” که به زودی منتشر خواهد شد، شکل گرفت.

ارائه کنندگان این نشست علمی، مهندس احسان ذاکری مدیر بخش طراحی و دکتر علی میرزایی سیسان از همکاران بخش راهبردی شرکت ایپکو بودند که این عزیزان هر یک سابقه‌ای بیش از بیست سال در حوزه کاری خود داشتند.

بخشی از موضوعات مطرح شده در این رویداد، هماهنگ با سر فصل‌های کتاب تدوین شده، ارائه شد:

  • مبانی فنآوری حمل و نقل برقی
  • روند جهانی بازار خودروهای برقی (تحلیلی بر بازارهای فعال جهانی)
  • زنجیره تامین حمل و نقل برقی
  • نقش چین در بازار جهانی
  • روند شکل گیری راهبردهای گوناگون

فرصتها و ابر چالشهای انرژی و اقتصادی ایران

مهندس ذاکری در تشریح مبانی تکنولوژی حمل و نقل برقی تأکید کرد: مطمئناً تمامی شرکت کنندگان این نشست با ادبیات فنی موضوع آشنایی کامل دارند و هدف از این ارائه مختصر، تنها ایجاد ادبیات مشترک در بعضی از تعاریف، مشخصه‌ها و … است. ایشان در ادامه به مفهوم برقی‌سازی در صنعت حمل و نقل، انواع آن، نیازهای فنی هر یک، نقاط قوت و ضعف آن‌ها اشاره کرد و در انتها نیز به علل انتخاب “خودروی دورگه برقی کامل” (Full Hybrid) به عنوان طرح جاری ایران‌خودرو اشاره کرد.

اقتصاد حمل و نقل برقی

در ادامه دکتر میرزایی سیسان، از حضور گرم میهمانان از معاونت‌های خرید، بازاریابی و فروش، NPD، استراتژی، سیستمهای ایران خودرو و میهمانان دیگر از شرکت مپنا-مکو، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، شرکت ایران خودرو دیزل، شرکت ایرتویا و دیگر صاحبنظران این حوزه از سایر شرکت‌ها تشکر نمودند. ایشان مسئله را با این عنوان آغاز کرد که مانع اصلی گسترش صنعت خودروی برقی چیست؟ بزرگترین مانع از دید مصرف کننده نهایی شاید بیشترین اهمیت را داشته باشد، اما از منظر تولید کننده انرژی، تولید کننده مواد اولیه و قطعات، خودروساز، سیاستگذار و … نیز باید به اشتراکی جامع در موانع رسید.

اقتصاد حمل و نقل برقی

این بحث با مشارکت بسیار خوب شرکت‌کنندگان و اعلام نظرهای کارشناسی و مداوم حاضرین درباره محدودیت‌های اقتصادی این صنعت در کشورهای غربی، ادامه داشت و امکان ارائه تمامی مطالب را میسر نکرد. در انتها پیشنهاد شد ادامه جلسه مذکور به صورت مجازی در هفته آتی برگزار شود.

در جلسه پیش رو؛ دو بحث مهم دیگر شامل الگوی اقتصاد حمل و نقل برقی در چین و پیشنهاداتی برای حمل و نقل برقی در ایران ارائه خواهد گردید.

ایپکودانش بنیانهمایش

Full Hybridحمل و نقل برقیخودروی دورگة برقی کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *