انتشار نقشه های نمونه اولیه (Mule engine) موتور سه استوانه

Ik3

قطعات اصلی این موتور به صورت نمونه سازی سریع ساخته می شود. تامین کنندگان قطعات را همراه خود نموده ایم تا ضمن ارتقای دانش فنی، داخلی سازی قطعات هم با توان همین سازندگان اجرایی شود. هدف اصلی در این مرحله دستیابی به توان و گشتاور و مصرف سوخت موتور می باشد.

مهندس اسدی طاهری راهبر طراحی پروژه موتور سه استوانه ایپکو ضمن بیان آغاز گام دوم فرآیند توسعه محصول افزودند: از اهداف اصلی این گام دستیابی به توان، گشتاور و مصرف سوخت موتور می باشد. در این بخش با انتشار نقشه‌های نمونه اولیه موتور (A-Release)، فرآیند نمونه سازی قطعات آغاز می گردد. آقای مهندس اسدی مدیریت طراحی مهندسی ایپکو همچنین عنوان نمودند: در مرحله ساخت نمونه اولیه موتور یا به عبارتی Mule Engine غالباً از قطعات اصلی یک موتور پایه (مانند بدنه و بستار) استفاده می گردد لیکن با توجه به عدم وجود موتور مشابه، نیاز به ساخت قطعات به صورت نمونه سازی سریع شد. در این مرحله با استفاده از فرآیند تولید قالب ماسه ای به روش Rapid prototype قطعاتی چون بلوک بدنه و بستار موتور تولید می گردد. برای قطعاتی چون میل لنگ و میل بادامک با استفاده از شمش فولادی و با روش ماشینکاری CNC قطعه خام را آماده کرده و جهت تولید قطعه نهایی به سازنده اصلی تحویل می دهیم. در واقع مرحله فورج قطعات را برای سرعت بخشیدن به ساخت نمونه حذف کردیم.

البته قطعاتی مانند سمبه (Piston) را با تغییراتی  بر روی قطعه خام سمبه موتور EF+ که در مرحله تولید یک روز خط می باشد، برای پروژه سه استوانه آماده می کنیم.

از ابتدا سعی نمودیم سازندگان و تولیدکنندگان قطعات به صورت فعالانه در پروژه حضور داشته باشند. تأمین‌کنندگان قطعات را همراه خود نموده ایم تا ضمن ارتقای دانش فنی، داخلی سازی قطعات هم با توان همین سازندگان اجرایی شود. بازخوردهای تولید قطعات توسط سازندگان از دیگر دستاوردهای مشارکت ایشان در پروژه است.

Ik3

امیدواریم نمونه آزمایشی این موتور، در بهمن ماه امسال رونمایی گردد.

ایپکوموتور

Mule engineموتور سه استوانهنقشه های نمونه اولیهنمونه اولیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *