اختتامیه سطح سه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده

SEFF

اختتامیه سطح سه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده

اختتامیه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری که به نام شهید فخری زاده مزین شده بود، در روز پنجشنبه 10 آذرماه برگزار شد.

حلقه مطالعات صنعت خودرو دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با هدف ارتقای سطح شناخت و دانش پژوهشگران و فهم بهتر فضای مدیریتی صنعت خودرو در ایران، مدرسه سیاست گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده را از آبان ماه سال گذشته کلید زد.

در این مدرسه با حضور بیش از 14 تن از اساتید این صنعت به مدت 100 ساعت در سه سطح: آشنایی با موضوع سیاست‌گذاری راهبردی نوآوری و مدیریت تکنولوژی، بررسی مسائل توسعه فناوری در صنعت خودرو و بررسی برخی تجارب در انتقال فناوری در صنعت خودروی ایران مباحث و چالش‌ها و راهکارهای حوزه صنعت خودرو مطرح گردید.

در آیین افتتاحیه مدرسه سیاست گذاری علم و فناوری شهید فخری زاده و شروع سطح یک، دکتر منوچهر منطقی، دکتر غلامرضا گودرزی و دکتر محمد نوروزی در باب اهمیت و جایگاه سیاست گذاری علم و فناوری و اهمیت بررسی آن در سطح دانشگاهی به ایراد سخن پرداختند.

SEFF

در سطح دوم مدرسه اساتید به تشریح چالش‌های اساسی صنعت و ریشه‌های آن و نقش مدیریت فناوری در صنعت خودرو پرداختند. در این سطح از مدرسه مهندس حسین کرمی (معاون اسبق شرکت ساپکو) طی چند جلسه، مسائلی همچون زیست بوم توسعه فناوری خودرو، مدل اطلس فناوری در صنعت خودرو، مدیریت انتقال تکنولوژی در صنعت خودرو و ساختارهای سازمانی صنعت خودرو را تبیین کردند. در ادامه دکتر امیرحسن کاکایی (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو) چالش‌های پیش‌روی تحقیق و توسعه و نوآوری در صنعت خودرو را طی جلساتی بیان کردند. همچنین مهندس سید محمد بحرینیان (صنعتگر و پژوهشگر توسعه) ضمن تأکید بر علل اساسی عدم توسعه صنعت در ایران، به بیان تاریخچه سیاستگذاری فناوری در صنعت خودرو پرداختند. دکتر غلامرضا گودرزی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام) با نگاهی به راهبردهای توسعه صنعت خودرو در ایران، برخی از موانع پیش‌روی توسعه این صنعت را تبیین کردند. در ادامه مهندس مریم احتشامی (کارشناس شرکت ساپکو و نویسنده‌ی کتاب مهندس معکوس؛ مقایسه‌ی اجرای آن در صنعت قطعه سازی خودروی ایران، چین و کره جنوبی) ضمن مرور ادبیات مدیریت فناوری، نکاتی پیرامون مدیریت فناوری در صنعت خودرو را ارائه کردند. دکتر اسماعیل جعفرپناه (پژوهشگر مرکز نوآوری دانشگاه شریف) ضمن ارائه یافته‌های رساله‌ی دکتری خود، مبحث همپایی فناوری در صنعت خودرو را به همراه دکتر طهانی(مدیر اسبق کلاچ سازی) تدریس کردند. دکتر حمیدرضا فرتوک زاده (عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر) نگاه سیستماتیک به توسعه را تبیین کرده و ریشه‌های عدم توسعه صنعت ایران را تشریح کردند.

در سطح سوم مدرسه به منظور درک بهتر شرکت‌کنندگان از فضای مدیریت فناوری در صنعت خودرو اساتید به ارائه تجربیات و نظرات خود پرداختند. در این سطح از مدرسه اساتیدی همچون دکتر محمد فراهانی(کارشناس شرکت ساپکو)، مهندس سیامک علیزاده‌نیا (دبیر انجمن خودروهای برقی و از مدیران شرکت ایپکو)، دکتر علی میرزایی (از کارشناسان شرکت ایپکو) تجارب و یافته‌های خود را در زمینه مدیریت فناوری در صنعت خودرو ایران بیان کردند. همچنین دکتر احمد طهانی (مدیر اسبق کلاچ سازی) به بیان تجربه خود در زمینه‌ی همپایی فناوری کلاچ سازی در زیست بوم صنعت ایران و چالش‌های آن پرداختند. در ادامه هم مهندس قدرت‌ا.. حبیبی (مسئول داخلی سازی قطعات و انتقال تکنولوژی پروژه‌های پژو در ایران‌خودرو) تجربه زیسته خود در زمینه‌ی انتقال تکنولوژی در شرکت ایران‌خودرو را ارائه کردند. این سطح از مدرسه با یک بازدید تخصصی از شرکت ایپکو با حضور مهندس سیامک علیزاده نیا، مهندس حسین کرمی و دکتر احمد طهانی همراه بود.

SEFF

در این مدرسه تلاش شد تا ضمن افزایش ارتباط با فضای واقعی صنعت و ایجاد بستری برای تجربه نگاری مدیریت در صنعت خودرو، مسائل و چالش‌های اساسی مدیریت فناوری در این صنعت مورد بررسی قرار بگیرد.

در پایان آیین اختتامیه مدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده با سخنرانی دکتر منوچهر منطقی (معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت) و دکتر محمد نوروزی (معاون پژوهشی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام) همراه با حضور اساتید این مدرسه در روز پنجشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۹ صبح در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.

دکتر منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، درمورد همپایی فناورانه در کشور صحبت کرد. ایشان با توضیح روند توسعه موتور توربو فن در صنایع نظامی، نقطه آغاز آن را در جمع آوری تجارب موجود و ایجاد توانایی اورهال موتورها در دهه هفتاد عنوان کردند که در ادامه با توانایی تولید موتورهای باتوان 500 وات در دهه هشتاد همراه شد و پس از آن در دهه نود با برنامه‌ریزی برای طراحی و تولید موتورهای با توان یک مگاوات ادامه پیدا کرد. دکتر منطقی موفقیت در توسعه فناوری را به دو عامل وجود راهبرد مشخص در نهادهای بالادستی و وجود راهبرد توسعه فناوری در خود بنگاه تقسیم کرده و دلیل موفقیت بخش نظامی در توسعه موتورهای توربوفن را همین موجود بودن راهبردها و اهداف نهاد بالا دستی در این موضوع عنوان کرد. وی دلیل بعضی عدم موفقیت‌ها در صنعت خودرو و برخی صنایع دیگر را همین موجود نبودن راهبردهای بالا دستی در حاکمیت بیان کرد. وی خاطر نشان کرد که در سیاست گذاری فناوری اغلب بالا سری‌ها نسبت به بنگاه‌ها عقب‌تر هستند. برای مثال توفیقات دهه هشتاد در صنعت خودرو به دلیل وجود سیاست‌های توسعه‌ای در خود بنگاه بوده است که خود همین وجود سیاست‌های درون بنگاهی بسیار وابسته به نگرش مدیران آن مجموعه است. با اینکه دکتر منطقی تجربه توسعه فناوری در صنعت خودرو در سه دهه پس جنگ را به صورت آزمون و خطا بیان کرد، مسیر طی شده را از لحاظ منطق اجرا درست دانست و مشکلات و نقدها را ناظر به روند اجرایی این مسیر دید که به عنوان مثال می‌توانست در زمان بسیار کوتاه‌تری طی شود. در ادامه دکتر منطقی از برنامه وزارت صمت برای ارتقای فناوری‌های کلیدی در حوزه حمل و نقل صحبت کرده و در دسترس‌ترین آن را خودروهای متصل بیان کردند.

تاکید بر ادامه دادن مسیر ایجاد شده توسط حلقه مطالعات صنعت خودرو دانشگاه امام صادق علیه السلام و عدم رضایت به گزارش دهی صرف و کار نمایشی موضوعی بود که همگان بر آن اتفاق نظر داشتند. با تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برنامه اختتامیه این مدرسه به پایان رسید.

ایپکو


Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/ipco/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4415

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/ipco/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4415

Warning: ltrim() expects parameter 1 to be string, object given in /home/ipco/public_html/wp-includes/formatting.php on line 4415

انتقال فناوری در صنعت خودروتوسعه فناوری در صنعت خودروسیاست‌گذاری راهبردی نوآوری و مدیریت تکنولوژیمدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوریمدرسه سیاست‌گذاری علم و فناوری شهید فخری‌زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *