یک روز ایپکویی در دانشگاه شریف

روز ایپکویی دانشگاه شریف، چهارشنبه 6 دی و از ساعت 9 صبح در دانشکدۀ مهندسی مکانیک آغاز شد. شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) در راستای عمل به مسئولیتهای اجتماعی و ایجاد حلقه اتصال با دانشگاه و جذب نخبگان، با همکاری انجمن علمی دانشکده مهندسی مکانیک (محور) دانشگاه صنعتی شریف، یک رویداد متفاوت با نام «روز ایپکو» در این دانشکده  برگزار نمود.

روز ایپکو

رویدادی با طعم و مزه‌های مختلف. از درس‌های گذشته تا نگاهی به آینده. در این روز  دانشجویان نه در نقش یادگیرنده، بلکه همه کار با خودشان بود. در واقع ایپکو و دانشجو با هم تو این روز کنار هم نقش «یادگیرنده، یاددهنده» را داشتند.

مسئولین ایستگاه‌ها به صورت مشترک از همکاران شرکت ایپکو که در شریف درس خوانده اند و همچنین دانشجویان جدید بودند. گفت و گو با دانشجویان قدیمی شریف که اکنون در ایپکو هستند؛ از ورودی‌ 1372 تا 1402.

ابتدای برنامه در آمفی‌تئاتر دانشکده مهندسی مکانیک برنامه آغازین رویداد برگزار شد، آقای مهندس کرباسی فروشها معاونت تحقیق و توسعه شرکت ایپکو به معرفی دستاوردها و توانمندیهای شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو و رویداد پرداختند و سپس مسئولین هر ایستگاه توضیحات مختصری ارائه نمودند. در ادامه معاونت پژوهش دانشکده ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد، همه دانشجویان را به مشارکت در این برنامه توصیه نمودند.

در این آزمون‌ از نفت گاز استاندارد یورو 4 استفاده می‌شود و اتاق آزمون مجهز به دستگاه‌های: هواساز شرایط استاندارد سطح دریا (فشار، دما و رطوبت)، کنترل‌کننده و اندازه‌گیر مصرف سوخت موتور، اندازه‌گیر دبی گازهای محفظه لنگ و تجهیزات خوانش حساسه‌های دما و فشار سیالات و قطعات مختلف موتور می‌باشد. این آزمایشگاه دارای قابلیت انجام آزمون توان و گشتاور موتور در محدوده ذکر شده برای صنایع جاده‌ای و برون‌جاده‌ای، ریلی و دریایی می‌باشد.

در طبقه همکف قسمت ورودی ساختمان دانشکده مهندسی مکانیک ایستگاههای این رویداد قرار داشت و دانشجویان به فراخور جذابیت و علاقه به ایستگاهها مراجعه می کردند.

ایستگاه «لذت رانندگی با طعم مصرف سوخت» که به بررسی رفتار رانندگی می پردازد و عواملی چون نحوۀ گاز دادن، تعویض دنده، ترمز گرفتن و شروع به حرکت افراد مختلف چه تأثیری روی پارامترهای مختلف موتور می گذارد را با ذخیره داده‌های رانندگی به شرکت کنندگان ارائه نمود.

ایستگاه «خودروی من، تنظیمات من: تجربۀ نگاشت اختصاصی» بر روی یک خودروی «دنا جوانان» برای تجربۀ جذاب کالیبراسیون با تغییر پارامترهایی که به شرکت کنندگان معرفی شد، رفتار موتور تنظیم شد. ضمن معرفی نرم‌افزار‌های مطرح برای انجام فرآیند تنظیم رایانه هوشمند موتور، نگاشت دور آرام، پدال مپ، تاخیر دریچه گاز، کنترلر ناک، کنترلر توربوشارژر و ماژول‌های دیگر و ارتباط آنها با هم، بررسی و تحلیل گردید.

روز ایپکو

در ایستگاه «توسعۀ موتور» موتور به عنوان قلب تپندۀ آهنین خودرو، نقش آن در خودرو معرفی شد. این قلب آهنین از صدها قطعه تشکیل شده و هر کدام وظایفی و عملکردی دارند. معرفی روند توسعه موتور، از طراحی مفهومی و توسعه عملکرد موتور تا توسعۀ محصول. باز و بست موتور و مجموعه‌ها و توضیحاتی راجع به کارکرد و چالش‌های طراحی هر کدام از قطعات و مجموعه‌ها مورد بحث قرار گرفت. دربارۀ محدودیت‌ها و شرایط مرزی، روند مدل‌سازی، تلرانس‌ها و مدارک و مسائل مربوط به روند طراحی و توسعۀ موتور گفت و گو شد.

«کافه احتراق: تزریق مستقیم»  چهار کلمۀ کوتاه در ادبیات موتور؛ «مکش، تراکم، احتراق، تخلیه»  اما مسیری پیچیده و پرچالش! از زمان توسعه اولین موتورهای احتراقی تا به امروز، مسیر پر پیچ و خمی در این زمینه طی شده و در این راه، فناوری‌های متعددی ظهور کردند، پس از مدتی بهینه شدند و برخی از چرخۀ تولید بیرون رفتند! اما مباحث نوین احتراق به چه صورتی نمایان می‌شوند؟ آیندۀ احتراق را چه می‌بینیم؟ موتورهای احتراقی آینده، چه تفاوتی با موتورها معمول امروز خواهند داشت؟ در این ایستگاه، به بحث و گفت و گو دربارۀ مسیر توسعۀ احتراقی موتور پرداخته شد. فیزیک حاکم و روش‌های حل مسائل آن مرور شد و مهم‌تر از همه به تأثیر پارامترهای مختلف، چالش‌های ایجادشده و راه‌حل‌های موجود، مبحث کیفیت سوخت و صدای ناک و موضوع مهم و داغ موتورهای تزریق مستقیم سوخت پرداخته شد.

روز ایپکو

آلودگی جان‌فرسای این روزهای تهران باعث شده که این روزها نگاه‌ها بیش از پیش به سوی قوای محرکۀ خودروها تغییر کند تاجایی که برخی صاحب نظران خودروهای برقی و هیبریدی رو راه رهایی از هوای همواره خاکستری تهران می‌دانند. در ایستگاه «هیبرید، از دل ژاپن» از منظر علمی و در واقعیت بحث و بررسی شد که آیا خودروهای برقی و هیبریدی این امکان رو برای ما فراهم می‌کنند. در کارگاه هیبرید، سفری به ژاپن کردیم و موتور الکتریکی یک خودرو را به همکاری مشترک باز کردیم و با اجزای مختلف آن آشنا شدیم.

روز ایپکو

همچنین معرفی انواع هیبریدها، باتری‌ها، موتورها و اینورتورها، قطعات جانبی و VCU، فناوری‌های مورد نیاز در توسعۀ خودروی هیبریدی و نقاط قوت و ضعف کشور در این حوزه‌ها مورد بحث قرار گرفت.

در اختتامیه این رویداد که با حضور مدیر عامل و تنی چند از مدیران ارشد شرکت ایپکو برگزار شد، هر کدام از مسئولین ایستگاهها به جمع بندی این رویداد پرداختند و مسیرهای ارتباطی دانشجویان با ایشان اطلاع رسانی شد. سپس معاونت پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف ضمن خوش آمد گویی به مدیر عامل شرکت ایپکو، فرصت پیش آمده را بستر مناسبی برای ارتباط بهتر و بیشتر مجموعه دانشگاه با صنعت دانستند و از ابتکار برپایی این رویداد تقدیر و تشکر نمودند. ایشان برگزاری برنامه ای که کمتر در دانشگاه مشاهده شده و مقدمه و پیش زمینه ای برای فعالیتهای نوآورانه آینده در دانشگاه خواهد بود و محیط پویای دانشکده در روز رویداد را ثمره اجرای آن دانستند و با اشاره به فرصت پیش آمده به دانشجویان برای ایجاد یک قطب دانشگاهی در حوزه صنعت خودرو، نوید یک آینده روشنی را برای صنعت و کشور دادند.

روز ایپکو
روز ایپکو

همچنین معاونت تحقیق و توسعه شرکت ایپکو آقای مهندس کرباسی فروشها در اختتامیه این رویداد عنوان نمودند که برای دانشجویان و نسل فعلی دور نیست آن روزی که مدیر یک مجموعه اینچنینی باشید. ایشان گفتند: ما باید با همدیگر مشکلات صنعت خودرو را بر طرف کنیم و خودروی مناسب شأن خودمان تولید کنیم. به عنوان وظیفه خودمان در این دانشکده حضور یافتیم و دست نیاز برای همکاری و حل نمودن همین مسائل به سمت شما دراز نموده ایم.

مدیر عامل شرکت ایپکو آقای مهندس رجبعلی نیز ضمن تشکر از مسئولین دانشکده و همه دانشجویان عزیز در صحبتهای کوتاهی که عنوان نمودند اشتراک با مجموعه مهندسی مکانیک یکی از دلایل برگزاری این رویداد در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف دانستند.

ایشان فرمودند: برگزاری این چنین رویدادهایی توسط دانشجویان ساده نبوده و مشارکت شما در این رویداد برای بنده بسیار جذاب بود. ما در این همکاری توانستیم صورت مسأله را به خوبی برای دانشجویان ایجاد کنیم که اگر علاقمند هستند، می توانند با تعریف پایان نامه مثمرثمر در این زمینه فعالیت نمایند.

روز ایپکو

در پایان ایشان از همه همکاران و همچنین «انجمن دانشجویی محور» که در برپایی این رویداد نقش مؤثری داشتند، تشکر و قدردانی نمودند.

همچنین ایشان گفتند: شرکت ایپکو ذات یک شرکت مهندسی را دارد ولی یک سازمان دو فازی است؛ ما بین صنعت و دانشگاه. اکثر همکاران ما در ایپکو مانند خود بنده از طریق پایان نامه و کارآموزی جذب شدند و جوّ و فرهنگ پویایی و به روز رسانی در شرکت ایپکو جریان دارد. امیدواریم با مشارکت همه بتوانیم آینده روشنی برای کشور، دانشگاه، صنعت و نهایتاً خودمان ترسیم نماییم.

ایپکودانش بنیاننمایشگاههمکاری با دانشگاه

انجمن علمی دانشکده مهندسی مکانیک (محور) دانشگاه صنعتی شریفدانشگاه شریفروز ایپکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *