XU7 پلاس

موتور XU7 پلاس را بشناسید

موتور XU7 پلاس در واقع نمونه بهبود یافته موتور XU7 است. توانایی این موتور نسبت به قبل افزایش یافته و در ابتدا این موتور روی چهار محصول ایران خودرو نصب خواهد شد.

تفاوت موتور XU7P با XU7 :

موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید چند راهه ورودی هوا و درپوش موتور ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند، میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، بستار، مجموعه دسته سمبه، حلقه و سمبه، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند.  همچنین استفاده از چند راهه سوخت و افشانه گاز برای هر سیلندر یکی دیگر از فنآوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است.

اصلاحات انجام شده برای افزایش عمر آب بند بستار موتور XU7 پلاس

در موتور XU7P از آب بند بستار مشابه موتور XU7 دوگانه سوز استفاده می شود که دارای بهبود کیفی است. همچنین در این موتور سامانه خنک کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سامانه خنک کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 بطور خودکار انجام می شود.

افزایش توان موتور XU7 پلاس

توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود 500rpm کمتر است.که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می شود. طراحی محفظه احتراق جدید XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از 9.3 به 10.5 افزایش پیدا کرده است.

دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان وگشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است. شتاب صفر تا ۱۰۰خودروی پارس با موتور مذکور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است و با توجه به تست های انجام شده در شرایط استاندارد، به رقمی حدود ۱۲.۵ ثانیه رسیده است.

میانگین قدرت موتور XU7، حدود ۶۵ کیلو وات است. این رقم در موتور XU7 پلاس ۷۲ کیلو وات است. حداکثر توان موتور XU7 در سرعت دورانی 6000 rpm و در موتور XU7 پلاس در سرعت دورانی 5500rpm حاصل می شود. گشتاور موتور XU7  در سرعت دورانی 3000 دور در دقیقه، حدود ۱۳۳ نیوتن متر بوده و در موتور XU7P گشتاور موتور ۱۴۶ نیوتن متر در سرعت دورانی 4200 دور در دقیقه است.

موتور XU7 پلاس را می توان موتوری بهینه تر و بروزتر از XU7 توصیف کرد. تکنولوژی موتور XU7 متعلق به ۳۰ سال گذشته است. اما با اعمال تکنیک های جدید، موتور بهبود یافته است. توان نسخه گازسوز موتور XU7P با توجه به افزایش نسبت تراکم، نسبت به XU7 نیز بهبود یافته است.

این موتور همانند موتور XU7 هشت دریچه است.

تغییرات صدای موتور XU7 پلاس

رستم مهرزاد: دور آرام موتور نسبت به موتور مبنا حدود 150rpm کاهش داشته و دور آرام آن 700rpm است. موتورXU7  و XU7P در دورهای پایین دارای سطح صدای یکسان بوده ولی در سرعت‌های بالاتر موتورXU7P بدلیل دور بیشینه کمتر نسبت به موتور مبنا دارای سطح صدای پایین تری نسبت به موتور مبنا است.

موتور بهبود یافته با استاندارد اروپا پنج

این پیشرانه دارای سطح استاندارد آلایندگی اروپا 5 بوده و مجوزها آن از سازمان محیط زیست و استاندارد ایران نیز دریافت شده است.

موتور XU7 پلاس

موتور XU7 پلاس با نشان ایران خودرو

موتور XU7P با نشان ایران خودرو روی محصولات نصب خواهد شد. حق مالکیت این موتور با ایران خودرو است. ۹۵ درصد از قطعات این موتور، ساخت داخل است.

تغییرات ECU در موتور XU7 پلاس

سخت افزار ECU در موتور XU7 پلاس، مشابه با XU7 مبنا است. دراین طرح نرم افزار ECU تغییر یافته و نگاشت آن برای نسخه بنزینی و دوگانه سوز متفاوت است.

XU7 پلاس

نصب دریچه گاز برقی درآینده بر روی موتور XU7P

مانند موتور XU7 که دریچه گاز آن مکانیکی است، در موتور XU7P نیز همانگونه است. در آینده برای نصب کروز کنترل دریچه گاز برقی نیز روی این موتور نصب خواهد شد.

جعبه دنده موتور XU7P

در جعبه دنده این موتور، نسبت دنده نهایی تغییر یافته و سبک تر شده است. مابقی نسبت ها در جعبه دنده این موتور، مشابه با XU7 هستند. ماهیت جعبه دنده، مشابه با جعبه دنده پژو ۴۰۵ است.

نصب موتور XUP بر روی خودروهای متنوع

این موتور روی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب خواهد شد. نسخه تک سوز موتور XU7  پلاس روی خودروهای پژو پارس و سمند و نسخه دوگانه سوز، روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس نصب خواهد شد. موتور XU7P روی پژو ۴۰۵ صرفاً برای کاربری تاکسی نصب خواهد شد.

ایپکوموتور

ECUXU7XU7 PlusXU7 پلاس

1 دیدگاه

  • من یک دستگاه پژو پارس موتور جدید خریداری کردم.قبل از این پارس تی یو فایو داشتم،واقعا موتور جدید چیزی از اون کم نداره.خیلی صدای موتور خوشایند و قشنگ هست.من که خیلی ازش راضی هستم و مصرف سوخت این از tu5 واقعا کمتره.واقعا خسته نباشید میگم بهتون.گل کاشتید و عالی کار کردید.ممنون از شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *