آزمون های صحه گذاری روغن موتور

انجام آزمون های صحه گذاری روغن موتور در شرکت ایپکو

کنترل کیفیت روغن موتور در افزایش طول عمر و قابلیت اطمینان موتور نقش بسیار مهمی دارد. کارائی و سطح کیفیت روانکارها تنها از روی آزمایش های فیزیکی و شیمیایی همچون سایر کالاها نمی توان پیش بینی نمود. به همین دلیل آزمون ها و روشهای خاصی توسط انجمن های بین المللی و همچنین شرکت های بزرگ خودروسازی برای کنترل کیفیت ایجاد گردیده است.

متاسفانه در کشور ایران به دلیل کمبود امکانات برای انجام آزمون های موتوری این آزمون ها برای محصولات جدید از سوی مراجع ذیصلاح اجبار نشده  و فقط به آزمون های شیمیایی و فیزیکی روغن اکتفا شده است.همین موضوع سبب شده که روغن موتورهایی با کیفیت بسیار بد در بازار عرضه شوند و باعث خرابی زودتر از موعد موتور خودروها و افزایش هزینه های خدمات پس از فروش برای خودروسازان و مصرف کنندگان شود.

همچنین در این شرکت های تولید کننده روغن نیز رغبتی برای بهبود محصولات خود و عرضه محصولات با کیفیت بهتر ندارند. شرکت ایپکو برای اولین بار این امکان را با همکاری شرکت نفت سپاهان ایجاد کرده است.

جهت کنترل کیفی ویژگی های روغن موتور طبق استانداردهای بین المللی و ملی، اندازه گیری  ویژگی ها و پارامترهای متعدد الزامی می باشند. نتایج حاصل از این آزمایش ها، جهت تعیین نوع روانکارها و کیفیت آنها بسیار ضروری است.

روغن موتور هائی که برای اولین بار به بازار عرضه می شوند بعد از آزمون های اولیه، آزمون های موتوری در شرایط شبیه به شرایط واقعی و حتی سخت گیرانه انجام می شود. نتایج آزمون های موتوری بسیار ارزشمند بوده و قبل از عرضه محصول جدید به دست مصرف کننده، تمامی ایرادات و مشکلات محصول برطرف گردد.

آزمون های های کنترل کیفیت و ویژگی های روانکارها و روغن موتور به دو قسمت آزمون های غیر موتوری و موتوری تقسیم می شوند.آزمون های غیر موتوری عبارتند از:

  • آزمون های شیمیایی
  • آزمون های فیزیکی
  • آزمون های  فیزیکی – شیمیایی
  • آزمون های رومیزی

پس از انجام تست های چهارگانه بالا، روغن موتور و روانکارها در داخل موتورهای  استاندارد شده با شرایط کاملا مشخص ریخته می شود. پس از مدت زمان معینی روغن کارکرده دوبـاره تحـت آزمون های فیزیکی و شیمیایی قرار می گیرد و تغییرات خواص روغن موتور کارکرده با روغن موتور اولیه مورد بررسی قرار می گیرد.

بعد از این آزمون ها کلیه قطعات موتوری باز می شوند و تاثیرات روغن موتور و روانکارها بر قطعات موتور تعیین می گردد. پاک کنندگی موتور در شرایط آسان و متوسط و سخت کارکرد، خوردگی قطعات، اکسید شدن روغن در دماهای بالا و پایین، سایش دریچه ها و قطعات از جمله مواردی است که در آزمون های موتور مشخص می گردد. براساس این بررسی ها و مقایسه نتایج تست های موتوری روغن موتور با درجه بندی هـای خاص استاندارد قبول یا رد می شود. شرکت های مختلف سازنده موتور، آزمون های موتوری مربوط به خود را دارند.

آزمون های صحه گذاری روغن موتور

آزمایش های کنترل کیفیت روغن موتور و روانکارها بسیار متعدد هست و هرکدام از این آزمایش ها در شرایط مخصوصی صورت می پذیرد. کلیه شرایط و معیارهای آزمایش ها توسط مراجع ذیصلاح ملی و بین المللی تعیین و در دستورالعمل هر کدام از آزمایش ها مشخص گردیده است.

آزمایشگاه موتورایپکو

آزمون های صحه گذاری روغن موتورشرکت نفت سپاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *